לאתר את כוכב הצפון

שנאת חינם? בשבועות האחרונים החברה הישראלית משלמת מחיר כבד, והוא ממש לא לחינם.

ערב-ערב מתקיימות הפגנות ענק נגד המדיניות. צודקים או לא, זו כבר שאלה אחרת, אבל התופעה החדשה היא מקרי האלימות המתגברים בהפגנות. מיום ליום הרעל מצטבר באוויר ורבים מצביעים על הכתובת שעל הקיר, מזהירים שבקצב הנוכחי העסק הזה עוד ייגמר ברצח.

נדמה שמעולם לא היה קשר ברור יותר בין האירועים ההיסטוריים אותם מציין עם ישראל היום, לבין המציאות בישראל, קיץ 2020.

מדינת ישראל לא קרובה למלחמת אחים, היא נמצאת בה בקצב הולך וגובר זה אלפיים שנה. השיא התחיל מרגע שהתחלנו לחזור ארצה: הטבע האגואיסטי שלנו יצא לאור, הפנימיות התגלתה לחוץ, ולעיני כול נחשפה העובדה שאנחנו, העם היהודי, הגרועים שבאומות העולם.

אין זה גנאי לומר שישראל הם תמצית האגו, ריכוז כל הרע. במצב המתוקן, העתידי, יהיה להפך. כמו שאמרו חז"ל: "ישראל – כשהם יורדים הם יורדים עד עפר, וכשהם עולים עולים עד לרקיע" (מגילה טז, א). או נוצצים ככוכבים או דוהים כעפר.

הסיבה שישראל בולטים בעולם היא כי כבר ידענו אהבת אחים בזמנים שבית המקדש עמד ושגשג; לפרק זמן קצר יישמנו את תורת החיבור, את חכמת הקבלה, את השיטה איך לאהוב את רעך כמו את עצמך.

אולם מאז האגו הישראלי גבר, החוצפה התעצמה, העורף התקשח ושנאת החינם ניצחה – מהדהדת בקולי קולות בחוצות. אין תועלת של ממש להוריד את מפלס הזעם והשנאה, למתן את הכעס והקנאה. הפלסטר יחזיק מספר שבועות עד שיתקלף והפצע ייפתח מחדש. גם לא ממש יעזור אם נחליף מנהיג כזה במנהיג אחר, יהיה מי שיהיה.

כי במה שונה האלימות והקיצוניות ברחובות ישראל של היום למה שקרה בסמטאות ירושלים בזמני בית המקדש, ימים ספורים לפני שהבית חרב? האם מישהו הוזה שמדובר בתופעה שונה? הרי בין מי למי היו המלחמות והמאבקים, בין היהודים לרומאים, בין היהודים ליוונים? יהודים נלחמו בין יהודים. אחים נאבקו באחים.

לא צריך לטשטש את הכוח האדיר שבוער בפנים. הוא טוב ובריא, אלא שאנחנו נדרשים רק לכוון אותו בצורה נכונה. לא לנגח את האחר, אלא לנגח את האגו, את היצר ההרסני שבתוכנו.

לכן חובה להכיר לכל אדם מישראל את שיטת החיבור, את הדרך לתיקון היחסים החברתיים בינינו. זה ממש עסק משמיים, ואין כאן דבר להסתיר. עד שלא נגיש את שיטת החיבור לחברה הישראלית – ודרכה לאנושות כולה – לא יירגעו הרוחות, לא יתפייסו הניצים ברחובות. כי אם היהודים לא מחוברים, הם פשוט ממיתים.

איך מאזנים את הכוח השלילי? בכוח חיובי. מפעילים תוכנה חדשה, אידיאולוגיה שמחברת את כל הקצוות באהבה. שני הכוחות המנוגדים, החיובי והשלילי, מוכרחים להשתלב למרכז משותף; לפעול באיזון, בהרמוניה, בהדדיות.

היום הזה לא צריך למשוך אותנו לחורבן, אלא לבניין. לזהות יחד את כוכב הצפון שינחה אותנו מעל האגו. וכוכב הצפון הוא מצב שבו כל כוחות הטבע מתחברים יחד לגלות את הכוח האחד שנמצא בקשר בינינו מעל כל ההבדלים.

אהבת? שתפו

השאר תגובה

עוד בנושא