נתחיל בקביעה הבאה: חכמת הקבלה גורסת כי קשר הדוק ויפה בין בני אדם, חיבור לבבי והדדי, משפיע לחיוב ולטובה על כל מערכות החיים שלנו, בין היתר גם על הבריאות שלנו.
כשאמרתי זאת באחת מהשיחות המשודרות שלי, נפתחו אוזניהם של החוקרים, אנשי אקדמיה בתפקידים שונים. הרעיון ריתק אותם, אִתגר אותם והצית בהם שאיפות לחקירה ברובד חדש. הם התאגדו יחד כצוות עבודה חלוצי, ומטרתם אחת: לנסות לייסד קבוצת מחקר כמבחן למעשיות שבחכמת הקבלה, שיטת החיבור האנושי שביסודה עונה גם לשם המודרני "חינוך אינטגרלי".
תחילה הם דרשו להגדיר, מה מהות התהליך שנקרא "חינוך אינטגרלי". אך כדי להגדיר זאת, צריך לקחת מרחק ולהביט על היקום כולו: הדומם הצומח והחי. להבחין איך כל אחת מהרמות השונות בטבע מהווה מערכת אינטגרלית בפני עצמה, המקושרת היטב בהדדיות. בנוסף, לראות כיצד מתקיימת בין הרמות השונות מערכת-על, שגם היא אינטגרלית ופועלת באיזון מושלם.
אם נתבונן על הרמה האנושית, נראה כי מין האדם זו הרמה היחידה שלא מתנהלת כמערכת מקושרת. האדם מנותק לחלוטין משאר חלקי הטבע. הוא היצור היחיד בטבע שאין בו הרגש אינסטינקטיבי של מערכת-העל. היחיד שמפר את תנאי האיזון ורוצה עוד על חשבון הזולת. היחיד שצריך ללמוד את מערכת-העל ולהתחנך אליה, בשונה מהטבע הסובב שנולד ומתמזג בטבעיות אל תוך המרחב האינטגרלי.
ראו לדוגמה איך הטורף הגדול ביותר אוכל רק כדי שביעה. ברגע שמילא את צרכי הגוף הוא עוצר מהציד. אני זוכר איך עברתי פעם ליד זאב והוא לא התנפל עליי, אפילו לא הסתכל לעברי. כשסיפרתי זאת לאנשים יודעי דבר, הם אמרו לי שהזאב פשוט היה שבע.
מנגד, קחו את מין האדם, אלי הון לדוגמה. אצלם האינטרס בולט במיוחד – איך הם זוממים להתנפל על כל אחד ואינם נרגעים עד שטרפו את כולם. אין לי דבר אישי נגדם, טבעם כטבע כל אדם ואדם: רצון לקבל לתועלת עצמית, אינטרס אגואיסטי טבעי. כחוקר אני רק מצביע על סטייה מדרך הטבע האינטגרלי. הרי אם ברמה הגופנית מין האדם הוא חלק שלם מעולם החי, אז עלינו לחיות כמו להקת זאבים. לכן כל הצמיחה וההתפתחות שלנו צריכות לקבל תפנית: מתאווה לחומר לשאיפה לשובע רוחני. כלומר למילוי שאין לו גבול, המתקבל כתוצאה ממערכות יחסים שבנויות נכון.
זאת מהות החינוך האינטגרלי. מצד אחד לימוד מערכות הדומם הצומח והחי, הבנת עומק הקשרים המתקיימים בהם וביניהם, עד כמה כל דבר שייך לכל דבר בלי להשאיר אף פרט פעוט מחוץ לחיבור השלם. מצד שני, לימוד מקומנו במערכת. בין שני אלה נערך הניסוי ומתחיל היישום: לקרב את עצמנו לצורת התקשרות הנכונה שבטבע.
אנחנו צריכים להבין שעל האנושות לשמש חלק אינטגרלי מהיקום, ממש כמו שאר חלקי הטבע. חוסר התיאום שלנו עם המערכת, וההתנהגות ההופכית והמנותקת שלנו, הביאו לכך שהטבע לא יכול לסבול אותנו בתוכו, ונעשות בו פעולות שיכולות לפלוט אותנו ממנו סופית.
אחת הפעולות האלו היא מגפת הקורונה, שהביאה לתוצאת לוואי של המוני אנשים שיישארו ללא עבודה, ללא תעסוקה, דבר שעוד יוביל לבעיות חברתיות בממדים גדולים מאוד סביב כדור הארץ. זהו משבר אנושי כולל שבא כנגד חוסר האיזון שלנו עם הטבע.
לכן מכיוון שהצרות נראות באופק והשאלות הופכות גדולות מיום ליום, אני חושב שכל מדינה צריכה להתעניין במחקר שיבדוק את פעולת החינוך האינטגרלי ואת הטמעתו בתוך החברה האנושית. פרט ללכידות חברתית, אנחנו יודעים לספק לעצמנו כל דבר שעולה לראשנו. אבל בזמנים שיהיה מחסור חמור במזון, דוגמה אחת מני רבות, הממשלות כבר לא יוכלו לתת לאזרחים לסלול כבישים כמו לפני מאה שנה. הן יצטרכו לסלול דרך חדשה. האנושות התבגרה והיא חייבת עיסוק שממנו תקבל מילוי פנימי, משמעות.
זה למעשה המחקר שברצוננו לתכנן ולהציע. המחקר יאגד מדגם מייצג של אנשים, שיעבדו בקבוצות על בסיס יומי, כנראה וירטואלי. הם ילמדו את המערכת האינטגרלית, יישמו ביניהם תרגילים, יקבלו שיעורי בית. הם ישוחחו, יתווכחו, יסכימו, עד שיהיה מובן ומורגש במקצת איך פועל הטבע הגלובלי והאינטגרלי, לפי אילו חוקים, ואיך על כל אחד להתברג אליו בהתאמה כחלק משלים בו. הם יהיו קבוצת ניסוי של חברה אנושית המותאמת לטבע.
אם המחקר יצליח, ואין סיבה שלא, המשתתפים עתידים להרגיש שינויים יפים תוך זמן קצר: פחות לחצים פנימיים, יותר ביטחון. ודאי שהם גם יזכו לשיפור בריאותי. השינויים כולם ינבעו כתוצאה מהחיבור היפה ביניהם, שתואם לחיבור הקיים בטבע. והטוב שבאחד יימשך אל השני. מעצם הלימוד תקיף אותם השראה מהטבע, הרגשה שהם נמצאים בעולם אינטגרלי, חלק פעיל בו.
אם הגענו עד לשלב זה במחקר, עשינו את שלנו. לנו החוקרים המתבוננים מן הצד יהיה ברור שהאנשים האלו מעניקים לעולם תוצרת חיובית. תוצרת חברתית. יהיה ברור לעיני כול שאדם שישתתף בקבוצת הלימוד העתידית של החינוך האינטגרלי יבנה את החברה החדשה העתידה, חברה שתביא את האנושות לפסגת אושרה ולמילוי ייעודה.
הערה: אנחנו עוד בשלביה הראשונים של תכנון המחקר. אם יש ביניכם חוקרים ואנשי מדע בתחומים שונים, שרואים שליחות בבניית מחקר שכזה ויש בהם רצון עז לפרוץ דרך חדשה לאנושות, אני מזמין אתכם לכתוב לתיבת המייל, והצוות שקם ייצור איתכם קשר.