מה שהורים חייבים לדעת עם פתיחת שנת הלימודים

מאת: אורן לוי

תושב: פתח תקוה

אז חוזרים למוסדות החינוך. וזה מלחיץ נורא. הרי ברור ששוב יתחילו הדבקות בשרשרת, ושוב ייסגרו מוסדות שלמים וילדים ומורים יישלחו לבידוד. יש איזו תחושה של דז'ה-וו. היינו בסרט הרע הזה לפני מספר חודשים, והנה לא השתנה דבר במציאות. העניין הוא, שיש שיעור חשוב ביותר שאנחנו המבוגרים צריכים ללמוד, כדי שהצרה תחלוף.

משבר הקורונה איננו מקרי. הוא הגיע כאשר היחסים בין בני האדם חצו איזה רף אגואיסטי שלילי, וכפועל יוצא התעצמה גם הפגיעה של האדם בסביבה האקולוגית. בשנים האחרונות העולם הפך להיות כל כך נורא, עם רמות מטורפות של זלזול וניצול הדדי, אלימות, שחיתות ותחרות הרסנית. בתקשורת, בפוליטיקה, במדיה, ברשתות החברתיות, בכבישים, בחופי הים, בפארקים ובגינות הציבוריות – אנחנו המבוגרים עטפנו את הילדים בדוגמאות של התנהגויות רעות. בעולם כזה, ילדים לא יוכלו להיפתח, לפרוח, ללבלב, לממש את כל הפוטנציאל שנתן להם הטבע. ולכן הטבע, כמו מחנכת חכמה, הוציא לעולם הישן מעין צו סגירה.

כמו שלילדים יש מערכת חינוך, כך גם למבוגרים יש מערכת תיקון כיוון. הטבע. המערכת הגדולה שבתוכה אנו מתקיימים. במערכת הזו יש חוקיות גלובלית, ולפיה החיים מתפתחים בחיבורים בין ניגודים משלימים. האינטגרליות שבין כל החלקים במערכת הטבע, הדומם, הצומח והחי, מפתחת את מארג החיים. רק האדם מפר את ההדדיות שמתקיימת אינסטינקטיבית בין כל החלקים. התעצמות יחסו האגואיסטי של האדם לכל מי שסביבו, גררה תגובה מערכתית שלילית. בכך הטבע מתפקד כלפינו כמערכת חינוכית.

את מחיר הכישלון שלנו במבחן היחס לזולת, ישלמו ילדינו השנה. אין דבר לא-טבעי יותר לילד מאשר לשמור על מרחק מחבריו. ילד מתפתח ממשחקים משותפים, מאינטראקציות קרובות עם ילדים אחרים. החיים החברתיים הם העיקר עבורו, ולא הלימודים. לכן הכאב על ההגבלות שיהיו השנה, צריך לשמש לנו דור ההורים כקריאת השכמה.

כעזרה ראשונה, בואו ונחליט יחד על שביתת נשק בחברה הישראלית: מפסיקים לטנף על מי שחושב אחרת מאיתנו. הוא לא אויב שצריך לשנוא, אלא אח שונה, שצריך ללמוד לחבק מעל כל חילוקי הדעות. מעבר לכך, כדאי שנקים מערכת חינוכית כלל-חברתית שתפתח בכל אדם במדינה רגישות לזולת, עדינות פנימית, אחריות, התחשבות ואפילו תמיכה הדדית.

בשורה התחתונה, חובה שנפנים: בלי שינוי מהותי ביחסים בין בני אדם, אי אפשר יהיה לחזור לשום שגרה, לא במוסדות החינוך וגם לא בעסקים. גם אם תימצא תרופה לקורונה, יבואו אחריה השיעורים הבאים. בעולם המקושר של המאה ה-21 הישרדות תתאפשר רק בתנאי של התאמה לקוד ההתקשרות האינטגרלי, שהוא חיבורים הדדיים בין ניגודים משלימים.

וכשאנחנו נהיה תלמידים טובים, אפשר יהיה להחזיר את ילדינו לשחק חופשי עם החברים.

> נכתב בהשראת דברי הרב ד"ר מיכאל לייטמן

אהבת? רוצה לשתף?

השאר תגובה