ספר קול – לחצו להאזנה:
חוסר איזון כלל עולמי
הראינו בפרקים הקודמים כי חוסר האיזון הפנימי הוא המקור לבעיות השונות באדם: בעיות פיזיולוגיות המוגדרות כמחלות, ובעיות הבאות לידי ביטוי בצורות שלא ניתן להגדירן כמחלה. האדם יכול להרגיש כאבים בגופו, חלש, מעורפל, חסר ריכוז, חסר תשוקה לחיים. כאשר הקשיים הללו מתלווים לקשיי היומיום ולמחויבויות השוטפות למשפחה, לעבודה, הכול יחד עלול למוטט את האדם ולהביא לתופעות כגון: גירושין, סמים, אלימות.
התופעות הללו נובעות מלחצים פנימיים ומחוסר איזון. ניתן להמליץ לאדם לעסוק בספורט, אולם במצבו, על פי רוב יהיה לו קשה לעשות זאת. אנשים אלו הם חסרי מרץ, לכן קשה להם להתחיל לעסוק בדברים חדשים ולהתמיד.
בימינו, התופעות הללו הן כמגפה כללית השוטפת את כולם, כל האנושות חשה בהן. אם בעבר רק בודדים סבלו מדיכאון או מתופעות דומות, בימינו תופעת הדיכאון מגיעה גם לשבטים באפריקה ובדרום אמריקה. אפילו חיות הבית מקבלות בימינו תרופות נגד דיכאון, כי הן קרובות לבעליהן והתחושות של הבעלים מחלחלות גם אליהן. כולנו חלק מרשת קשר אחת, ולכן תחושות בני האדם משפיעות על בעלי החיים. התופעות הללו קיימות גם בקרב בעלי חיים בספארי ובגני-חיות, הם זקוקים לטיפול לא משום שהם נמצאים בשבי ובכלוב, אלא הקרבה לאדם משפיעה עליהם עד כדי כך, שמתגלות בהם תופעות של בני אדם.
התופעות הן כביכול גופניות, והגוף שלנו שהוא חלק מן החי, סובל מהן. הן נוגעות לכל אדם, ומשום שכולנו קשורים לכל האנושות, אנחנו מעבירים את "הווירוסים" הללו בינינו והם מתפשטים לכל העולם. העולם כולו נמצא בחוסר איזון, בחוסר השפעה הדדית. לכן, גם אם נטפל בכל פרט ופרט, הבעיה לא תיפתר. כל עוד האנושות לא תגיע לאיזון, האדם יגיע שוב למצב של חוסר איזון. אם האדם יישאר תחת השפעת הסביבה הבלתי מאוזנת, יהיה צורך לשוב ולאזן אותו ללא הפסקה, ולהילחם דרכו נגד השפעת העולם עליו. הדבר הרצוי ביותר הוא לטפל בכל העולם. זה אפשרי רק אם בני האדם יתחברו בצורה נכונה ביניהם, יחיו בצורה ידידותית יותר, באופן שיתמכו זה בזה, יחדלו להיות תחרותיים ויימנעו משנאת חינם. נכון לעכשיו אי אפשר לטפל בכל העולם, בייחוד כאשר העולם לא מודע לנחיצות הטיפול.
הכול מתחיל מהראש
חוסר הקשר בינינו קיים במערכת הגבוהה ביותר שלנו, מה שאנחנו מכנים המוח, והוא מתבטא כחוסר איזון במערכת ברמה האנושית. הכוונה היא למחשבות, לרצונות, לתשוקות, ליחסים בינינו. משם הוא מתפשט כלפי למטה, ויוצר חוסר איזון במערכת הפסיכוסומטית, במערכת העצבים וממשיך למערכות הגופניות: מערכות הדם, הלימפה, עד לעצמות, לשרירים, לעור. אם נטפל במערכת הגבוהה, במוח, במחשבות, ברצונות, בתשוקות, ביחסים בינינו, יתאזנו כל יתר המערכות. מידת ההתפתחות של האדם, הפתיחות שלו לאחרים, האפשרות שלו להכיל בעיות, לשתף את האחרים בבעיות ולראות את הבעיה שלו כבעיה משותפת לכולם, בכך מתחיל ונגמר כל הסיפור האנושי.
העולם שאליו אנחנו משתייכים כולל את מערכות הדומם, הצומח, החי והאדם – המדבר. האדם שבנו הוא החולה, ולא כל המערכות תחתיו. הבעיות במערכות האחרות הן רק התוצאה.
כל התופעות הבעייתיות המתקיימות בדומם, בצומח ובחי, בכל הטבע, קיימות כתוצאה מכך שהאדם אינו נמצא באיזון. אם האדם היה מאוזן, גם כל יתר המערכות היו מתאזנות. האדם אינו מבחין במתרחש בעולם החי ובעולם הצומח, אך קיים סבל רב בעולמות האלה הנובע מהתנהגות האדם. אנחנו מקרינים כוח שלילי על עולם הצומח, ויש הוכחות לכך שגם הצמחים מרגישים את האדם ומשפיעים עליו, מתקיים ביניהם משוב שלילי.
בני האדם משפיעים זה על זה השפעות שליליות בדרגת המדבר, שהיא הדרגה העליונה ביותר. ההשפעות השליליות, הלחצים האיומים, המצבים שמכניסים אותנו לחרדות ולפחדים, לתחרותיות, מביאים להתפרצות של התנהגות שלילית המתבטאת בטרור, באלימות ובסמים ומובילה לדיכאון, לגירושין, למחלות פנימיות פסיכוסומטיות ולמחלות פיזיולוגיות.
כדי לטפל בהשפעות השליליות, יש צורך להוסיף למערכת הרפואית מומחים רבים שיטפלו באיזון של היחיד דרך איזון היחסים בין בני האדם. כבר היום קיימים בקופות החולים מטפלים שונים ברפואה אלטרנטיבית כשירות המוגדר "רפואה משלימה". אדם יכול לבחור ללכת לטיפול בדיקור, למעסים שונים, אפילו לטיפול באמצעות תמציות פרחים. רצוי היה שיתווספו גם פסיכולוגים שמטרתם לטפל באיזון היחס בין בני אדם, פסיכולוגים שיילמדו איך להיות בקשר נכון בינינו, איך להיות בהדדיות, בהשתתפות, בהידברות נכונה.
חינוך אינטגרלי הוא חזרה לאיזון
החינוך האינטגרלי מלמד כיצד עלינו להיות קשורים זה לזה באופן נכון. הוא מלמד איך להיות קשורים לכולם בצורה יפה ובהדדיות. על האדם לספק לאחרים הרגשת נוחות וביטחון, לגרום להם למצב רוח טוב. אם הוא מקרין כך מעצמו, הוא דומה לאימא הדואגת לילדיה.
על האדם לתת לאחרים את ההרגשה שהם אנשים מיוחדים וטובים. הכוונה היא לא לעשות מניפולציות על אנשים, אבל אין ספק שאנשים נמשכים להתנהגות כזו. אם יהיו כאלה יחסים בין בני אדם, הם יהיו יחסים טובים. כדאי לנו לנהוג בצורה כזו, כך אדם יכול להגיע למצב שאנשים יימשכו אליו כמו ילדים אל אימא, ולא יעזבו אותו.
האדם רוצה להראות אהבה, לכן בכל אחד ואחד יש יכולת כזאת. אם האדם נכלל מהזולת והוא מרגיש טוב, הוא כבר מתחיל למצוא את הדרכים להפגין את היחס הזה. יש דרגות שונות ליחס הטוב כלפי האחר: אדיבות, נימוס, הפגנת טוב לב ועוד. הדרגות קרובות, ולעיתים דומות זו לזו. עקרונית כל אדם שמח לקבל יחס כזה, אבל בפועל הדבר תלוי במידת הקירבה בין האנשים. אם היחס שאדם מקבל מאדם אחר ייתפס בעיניו כמוגזם, הוא לא יישמח.
אדם הרוצה ללמוד את העקרונות האלה, צריך להשתתף בסדרת הרצאות וסדנאות. עליו לדעת מה הביטוי של מערכת אינטגרלית בקשר בין בני האדם. עליו להכיר את האגו שלו וללמוד כיצד להתעלות מעליו, ללמוד איך בני האדם יכולים להיות מחולקים לשניים, לאני הפנימי ולאני החיצוני, כמו אימא. גם כאשר האם חולה ויש לה בעיות שונות, היחס שלה כלפי התינוק לא משתנה והיא ממשיכה לדאוג לו.
האדם צריך לעבור תהליך באמצעות פעולות שונות, כדי לראות עד כמה הוא יכול להיות מורכב, ללמוד כיצד הוא יכול להוציא מעצמו דמות אחרת בהתאם לאדם שמולו, ואיך הוא משחק עם האנשים. הכוונה היא לא למשחק במובן שלילי של ניצול בני אדם. המשחק צריך להיות לבבי, וההתייחסות לכל אחד ואחד שונה.
חשיבות ההשתתפות בסדנה
בפרקים הקודמים הצגנו והדגמנו את תרומת הסדנה להתמודדות עם בעיות שונות. השתתפות בסדנה היא אחד הפתרונות המשמעותיים ביותר שניתן להציע לאדם שסובל. עבודה בקבוצה היא אחד הכלים העיקריים של שיטת החינוך האינטגרלי. מדובר בסדנה המתקיימת אחת לשבוע, ומשתתפים בה אנשים עם בעיות שונות.
ההשתתפות בקבוצה עוזרת להם להכיר השקפת עולם חדשה, להסתכל על החיים באופן אחר ומתוך כך לראות את העולם ואת עצמם באופן המסייע להם להגיע לאיזון. המטרה היא לחשוף את חוסר האיזון, כי הכול תלוי במחשבות האדם, באופן בו הוא מתייחס לעולם ולמציאות. הקבוצה מלווה אותו בתהליך. הוא משתתף במפגשים, בשיחות, בהרצאות.
מדובר בקורס שאורך כעשרים פגישות. הוא כולל חומר לימוד ופעולות בין המשתתפים, מתן דוגמאות ותרגילים. במסגרת הסדנה האדם נבחן בכל מיני מצבים, הוא נדרש להיכנס לסביבות שונות ולהתאקלם בהן, להתחבר לכל סביבה וסביבה. לשם כך עליו לצאת מעצמו ומיד להרגיש את הסביבה, לאתר מיד באיזה מקום הוא נמצא, איך הוא יכול להיות כמו האחרים בסביבה ואפילו עוד יותר מהם. עליו להיות כמו מגנט בכל סביבה.
זו חזרה לסביבה הטבעית הנכונה. פעם היינו חיים בחמולה משפחתית, שם ילד לא היה הולך לאיבוד. הוא הרגיש שיש דודים ודודות, סבים וסבתות סביבו. הוא לא הרגיש שיש משהו שאינו שייך לו, כולם היו קרובים. כך חיו, וזה היה היחס בין בני המשפחה. כך עלינו להרגיש היום עם אנשים שאינם קרובים אלינו בקשר דם. אם נגיע למצב הזה, האדם ירגיש טוב, הוא יחווה ביטחון, שמחה, חוסר לחץ. ולזה מכוּון בעצם החינוך האינטגרלי.
אי אפשר לומר שהתהליך של החינוך האינטגרלי משפר את המערכת החיסונית. זאת לא רפואה מונעת, אלא שיטה שחותכת ועוקרת את כל השורשים לבעיות ולמחלות. אין סיבה שיקרה משהו, הרי כל בעיה גופנית היא תוצאה משיבוש, מחוסר איזון. לכן אם אנחנו מאזנים את עצמנו כך, אז אין סיבה למחלות ולבעיות.
החינוך האינטגרלי הוא חזרה לאיזון, לא לטבע, אלא לאיזון. אנחנו יכולים לעשות זאת אפילו בחיים המודרניים שלנו, זה תלוי בנו. זה לא כל כך קשה, דווקא היום יש לנו את האמצעים לעשות כל דבר. אם היינו קצת יותר חכמים להבין את הטבע שלנו, אם היינו יודעים כיצד לרסן את עצמנו ואת האגו שלנו, אז היינו מגיעים באמת לבריאות כללית.
גישה זו היא הדרך לרפא את כל המחלות, החל ממחלות פסיכוסומטיות וכלה במחלות פיזיולוגיות, כולל מחלות שאנחנו מתקשים להאמין שנוצרו כתוצאה מחוסר הקשר בינינו – מחלות וויראליות, מחלות תורשתיות כביכול, דלקות שונות, סרטן, בעיות במערכות הלב, הריאה, הכבד ובמערכות הנשיות. אין סיבה אחרת למצב של מחלה, להרגשה לא טובה, לחוסר איזון בגוף, מלבד חוסר יחס נכון בינינו, שהוא המערכת הגבוהה ביותר, המשפיעה על כל יתר המערכות.
כל עוד לא מתחולל שינוי משמעותי במערכת הרפואית, חובה עלינו לפתח את האמצעי של טיפול באמצעות סדנה. קיום קבוע של סדנאות והפעלות שונות, יאפשר לבחון את מידת ההצלחה שלהן בכל מקרה ומקרה. ניתן לעשות מחקר ולבדוק סטטיסטית באיזו מידה הסדנאות עוזרות לקבוצות, ובאיזו מידה מצליחים להתמודד עם בעיות מסוימות יותר, ועם בעיות אחרות פחות. התוצאה תראה שבאמצעים הללו ניתן לטפל בכל הבעיות, גם בבעיות שלא נמצא להן פתרון בכל דרך אחרת.
להשפיע זה לזה השפעות חיוביות
חשוב להבהיר שלא מדובר בערכת טיפול מונע, הסדנה היא לא שלב של מניעה אלא של ריפוי ממש. בשלב הראשון של הסדנה יתקיימו שיחות תיאורטיות, בליווי סרטונים ומצגות. הן ידגימו ויבהירו את רמת הקשר שלנו לטבע, את מידת הקשר בינינו, ועד כמה אנחנו מקרינים בצורה ויראלית יחס לא טוב, השפעה לא טובה זה על זה. המשתתפים יקבלו הדרכה כיצד לאזן את עצמם ביחס ביניהם, ולהקרין את האיזון הזה בהמשך גם לאחרים. לאזן משמע להגיע לאפס, למצב נייטרלי, ואחר כך להשפיע זה לזה השפעות חיוביות, טובות. זה ישפיע על כל אחד ואחד להגיע למצב של רוגע, למצב רוח טוב, לאיזון פנימי, ולראות את החיים כמנגנון אחד.
העולם האינטגרלי והגלובלי סביב כדור הארץ, מתגלה כיום בפני האנושות, כי אנחנו קשורים יחד, נמצאים במערכת אחת, והכול נמצא בחיבור. זו מערכת רב-גונית, רב-שכבתית, אולם היא אחת. כך עלינו להתייחס לכל העולם, לכל כדור הארץ.
כולנו מרגישים את התגברות הבעיות בטבע, וגם הסטטיסטיקה תומכת בעובדה זו. יש בימינו יותר סופות הוריקן, גלי צונאמי, התפרצויות הרי הגעש, מאשר בעבר. כדור הארץ סובל מבעיות של התחממות והתקררות פתאומיות, ועוד תופעות טבע שונות. יש גם בעיות בינינו, בחברה האנושית, בפנימיות ובחיצוניות שלנו, וכן גם בחינוך הילדים. עלינו לראות את כל המערכת הזאת כאחת. זו נקודת המבט שתועבר בסדנה, מבט הוליסטי, אך מדעי ואמיתי. אין צורך לשכנע אף אחד בדבר, רק להסביר את סיבת הסבל.
טכניקת הסדנה
ההסבר ניתן במנות קטנות, באמצעות דיון. המשתתפים קוראים טקסט קצר, ודנים בו כחמש-עשרה עד שלושים דקות. כאשר הם קוראים ודנים, הטקסט נקלט טוב יותר, והם מרגישים אותו יותר. כל אחד שומע את האחרים וגם מדבר בעצמו וכך מראה שספג את מהות הטקסט. אחר כך עוברים לטקסט הבא או לסרטון, ושוב דנים בו. מבינים עד כמה כל אדם קשור לצורות שונות של הטבע, איך הטבע משפיע עלינו, ואיך אנחנו משפיעים על הטבע. ושוב דנים, צופים בסרטון, אך הפעם בחלקים. למשל, צופים בחצי דקה מהסרטון, עוצרים, מדברים על התהליך שבו צופים וכך הלאה.
בהמשך המשתתפים דנים על היחסים ביניהם, איך הם משפיעים זה על זה, גם בצורה ציורית. הם מקבלים הסבר איך פועלת מערכת העצבים, איך החולי מתפשט ועובר מהאחד לאחר. איך בני אדם משפיעים זה על זה בעיקר במחשבות שליליות – על הבית, על גירושין, על המשפחה, על סמים, על טרור, על מלחמות. הם מבינים שהם נמצאים במאבק זה עם זה, בתחרותיות, ובהשפעה הזאת הם אינם מאפשרים זה לזה רוגע בחיים, כי כל היחס לחיים מעורר בכל אחד חוסר שקט.
המשתתפים בקבוצה דנים במערכת שהאנושות נמצאת בה, כיצד היא משפיעה על בני האדם. הם עושים זאת בלי שיוסבר להם באיזו מערכת מדובר. הם מנסים בעצמם להבין מהי המערכת הזאת: מערכת הטבע, מערכת עצבית, מערכת פיזיולוגית, מערכת אקולוגית, או האם היא כוללת את הכול יחד. מתוך הדיון והשאלות, עולה ההבנה שבני האדם נמצאים במערכת הזאת כמו ברשת קשר ביניהם, כמו רשת קורי עכביש שכל אחד ואחד מהם קשור ולכוד בתוכה, ולכן בהכרח כל תנועה פנימית שאחד עושה, משפיעה על האחרים.
ההבנה הזו מובילה אותם לעולם האינטגרלי. המשתתפים מבינים שהמערכת היא אינטגרלית, ניתן להבין זאת גם מתוך המשבר המתרחש כיום. הם מבינים שהם קשורים זה לזה, ואין שום דבר בטבע ובכל מה שנוגע לבני אדם, שאינו נמצא בקשר, הכול קשור בצורה ישירה ומשפיע. כל דבר משפיע על כל דבר. חשוב להציג למשתתפים הוכחות מדעיות שונות, ולא חכמה או שיטה אחרת.
התהליך בסדנה הוא איטי, כדי לאפשר למשתתפים לספוג את הדברים בהדרגה. הסדנה אינה מתקיימת בתוך החדר ובאמצעות שיחות בלבד. ניתן לצאת יחד לטיול, לשחק במשחקים, לרקוד, לארגן פעילויות שאינן קשות מבחינה פיזית כך שכל אחד יוכל להשתתף בהן, גם אדם עם כושר גופני נמוך או עם עודף משקל. המטרה היא לשחרר את האדם מהלחצים הפנימיים, להוציא אותו מהחברה שבה הוא מקבל את כל הווירוסים, ולאפשר לו לקבל השפעה אחרת, מהטבע, מהסביבה. רצוי שהמשתתפים יביאו איתם למפגש את בני המשפחה ויארגנו פיקניק משותף. בפיקניק אין לדבר על כאבים, אלא רק על הדברים היפים. כולם יתחברו יחד, לא יישבו בנפרד עם משפחתם, ישחקו משחקים רצוי עם הילדים, עד שיתעייפו ממש, ורק אז יחזרו לביתם למנוחה.
מבור עמוק להר גבוה
אדם בודק כל הזמן מה יש לאחרים, איזו מכונית יש לזולת, האם הילדים של האחר מוצלחים משלו וכן הלאה. הוא הופך עצבני במיוחד כשאינו יכול לממש את מה שהוא רוצה, הוא עצבני גם משום שהעולם דורש ממנו את כל זה. אם האדם ישנה את היחס שלו, העולם לא ילחץ עליו. הכול תלוי בתפיסה של האדם. אדם אחד יכול לראות פרסומת בטלוויזיה והוא לא יושפע ממנה, ואחר יכול להיות מושפע עד כדי כך שיצא מאיזון ויהיה עסוק במחשבה איך להשיג את המוצר שראה. המחשבות עלולות להעסיק אותו עד כדי כך שיגיע לגניבה. המשימה היא, להקנות לאדם הסתכלות נכונה על הסביבה, ללמד אותו מה לקבל מהסביבה ומה לא.
בסדנה מארגנים סביב האדם סביבה חדשה. דווקא מהאנשים הנזקקים לרופא מארגנים את הסביבה הכי בריאה. דווקא מפני שהם מרגישים חוסר בריאות, מפני שיש להם חסר, הם יכולים לעלות "מבור עמוק להר גבוה".
להיות מושפע מכל אחד ואחד בסדנה
אחת המטרות של הסדנה היא להתמודד עם כך שהאדם מושפע מלחצי הסביבה, בעיקר הסביבה הקרובה לו, ואין לכך תרופה ישירה. הוא יכול להרגיע את עצמו באמצעים חיצוניים כמו שתיית אלכוהול, אבל בפנים הוא עדיין מתפוצץ. הבעיה היא למעשה בראש, באופן שבו האדם מגיב לסביבה. על האדם לשנות את האופן שבוא הוא קולט ותופס את הדברים. הפרשנות שהוא נותן היא לרוב לא מה שמתרחש בפועל, אלא היא פרי הדמיון שלו. מספיק לאדם לשמוע חצי מילה וכבר הוא דש בה, הופך בה ובונה עולם שלם ודמיוני שמכניס אותו לניתוק, אפילו לשיתוק.
זה יכול להשתנות. מתוך כך שהאדם יתחבר בסדנאות עם האחרים, הוא יתחיל לבדוק את עצמו ואת האחרים. הוא יבדוק איך הוא מגיב, איך עליו לקבל את הדברים, מפני שהכול נמצא בו ולא תלוי באחרים. הוא יבחין בכל הדמיונות שהוא מפתח, ויבין שההתפעלות מהעולם היא שלו, ותלויה בגישה שלו לעולם. על הסביבה שהוא נמצא בה, להתייחס לכל דבר באופן שיבלום ויימנע את הזעזועים הגדולים האלו בכל אחד מהמשתתפים.
על האדם להשתדל להיות מושפע מכל אחד ואחד בסדנה. אדם מגיע לעיתים לסדנה במצב פנימי גועש, הוא קרוב לפיצוץ כי יש לו בעיות ולחצים, אולם בסדנה, בקבוצה, עליו לדבר בצורה יפה ופשוטה. על כל אחד להציג כלפי האחרים דברים יפים, מאוזנים, רגועים. כל אחד משמש כמטפל כלפי האחר, כי הוא יודע שזה חוזר אליו. כל מה שהוא אומר משפיע על האחרים, וכשהוא יתאזן הוא ישפיע עליהם חזרה.
אם אדם מספר לתשעה אנשים בסדנה על המתחים שלו, על הבעיות שלו, וכל התשעה מדברים איתו, ומנסים להרגיע אותו. הפעולה הזו בהכרח מאזנת אותו, אם ירצה בכך או לא. תשעה אנשים מרגיעים את האדם, הם מטפלים בו, והוא מטפל בהם. בסדנה עובדים על עיקרון אחד, רק על הקשר ההדדי שיש בין כל חלקי הטבע.
על המשתתפים לערוך בכל ערב שיחת ועידה במשך כרבע שעה, כשמטרת השיחה היא להקרין זה לזה הסתכלות מאוזנת על החיים. זה לא שאחד בא להרגיע את האחר, אלא כל אחד מספר לאחרים על ההסתכלות שלו. הם לא הופכים לפסיכולוגים, הם לא בודקים זה את זה, הם לא חוקרים זה את זה, אלא הם הופכים לחברים שמרגיעים זה את זה בדרך פשוטה. מילה אחת של מישהו יכולה לגרום לאדם להתרגז או להירגע. להם יש את הכוח להרגיע אותו. משום שהם קשורים זה לזה, מכאן נובע הכוח שלהם.
מתוך כך שאנחנו קשורים זה לזה, בין אם אנחנו רוצים או לא, אנחנו משפיעים זה על זה את כל מה שקורה לנו, ואם אנחנו רוצים להשפיע זה לזה דברים טובים, אנחנו משפיעים אותם. כי הקשר כבר נמצא, אנחנו לא קובעים אותו. אנחנו רק משתמשים בקשר הזה כדי לשלוח השפעה טובה.
לקחת מהאדם את המחלה
עבור מטופל בסדנה, הדבר החשוב מכל הוא להעריך את קבוצת הריפוי שבה הוא נמצא, להיות מעוניין בהשפעתה במשך כל היממה. גם כשהוא לבד, הוא ירצה להיזכר בצורה שבה הם מדברים אליו ומרגיעים אותו, בחיוכים של חבריו, בפעילויות שהם עושים יחד, להיזכר עד כמה כל אחד ואחד לחוד וכולם יחד, מאזנים אותו, כאילו כל אחד מהמשתתפים "לוקח חלק" מהחולי שלו. וגם הוא לוקח חולי מהאחרים, אך לא לעצמו, אלא מוציא את החולי מהם.
בהמשך, הפעולה הזו של לקיחת חלק מהמחלה, ימומש פיזית באופן סמלי במהלך הסדנה. למשל, אחד המשתתפים יביא עוגה, ויאמר: "זו המחלה שלי, קחו אותה". הוא יחלק אותה לתשע פרוסות וכל אחד, פרט לו, ייקח פרוסת עוגה. זה יעורר בו הרגשה שלוקחים ממנו את המחלה, בין אם מדובר בכאב פיזי, מחלות, או בעיות עם הסובבים אותו, זוגיות, ילדים. כולם לוקחים ממנו את הבעיות שלו. הדבר נשמע אולי מעט מוזר, אך כך זה עובד, כי זאת הפסיכולוגיה שלנו. אלו בסך הכול תרגילים של השפעת הסביבה על האדם.
כלל חשוב נוסף בסדנה הוא לא להסתיר מיתר המשתתפים דבר, אלא לחשוב איך לפעול כך, שכאשר כל אחד יגיע לקבוצה הוא יוכל רק לשמח את האחרים בכך שלא קרה לו דבר רע. הכוונה היא לא לשקר, אלא להגיע למצב שהאדם יודע שיצטרך לבוא ולספר למחרת מה קרה לו, והוא לא ירצה לספר שהתפרץ בכעס, אז התנהגותו תשתפר לטובה. הוא יוכל לבוא ולספר שהיו לו הרבה סיבות להתפרץ, אך הן לא השפיעו עליו. זהו ההישג.
חידוש הקשר עם המערכות הרחבות של הטבע
הקבוצה אינה מייצרת דינמיקה מיוחדת, המשתתפים משתמשים בקשר ההדדי שיש בין כל אחד ואחד, ובקשר הזה רוצים להשפיע אחד לאחר דברים טובים, לא יותר מכך. כשהם מדברים על הקשר הטוב והנכון ביניהם, עליהם לקשור אותו עם הטבע, עם העובדה שהם חלק ממשהו גדול, עגול, שלם, שמקרין עליהם כוח אחד, שעוטף את כולם יחד ביחס יפה וטוב. כי כתוצאה מהכוח הזה בני האדם חיים. רק מהכוח הטוב נולדים סוד החיים, מהות החיים.
כל אדם קשור לא רק לאנשים הקרובים אליו, אלא לכל האנושות ולכל הטבע הסובב, הדומם, הצומח והחי. האנושות גם היא חלק מהטבע, כולם קשורים במנגנון אחד. כשמסבירים זאת לאדם, הוא מתחיל לצאת מהעולם הצר שלו, ומסתכל על כל הדברים האלה בצורה רחבה יותר וכך מתרחק מהבעיות הצרות והקטנות שלו. זה משפיע עליו להירגע, להבין דברים, לקבל אותם ביתר בקלות. היחס שלו לעולם כאל עולם גלובלי וגדול משנה אותו. ודאי שהטיפול הזה הוא טיפול פסיכולוגי. זאת "הפסיכולוגיה המטריאליסטית" הפשוטה, הפסיכולוגיה המדעית, החוקרת התנהגות אנושית ותהליכים מנטליים בשיטה מדעית ניסויית.
כאשר אנחנו רוצים לחדש את הקשר עם הטבע, ומוכנים לקבל את עצמנו כחלק מסך כל הטבע, כאשר אנחנו לא מזלזלים ולא מתנתקים מהקשר, כמו שהאנושות עשתה והגיעה למצב של חולי, אז המחשבות והרצון לחידוש הקשר מנקים את הקשר שלנו ופותחים את צינורות הקשר עם כוחות הטבע למיניהם. למחשבה שלנו, ובעיקר למחשבה על החברה האנושית, יש השפעה גדולה עלינו. ככל שהאדם חושב על החברה האנושית, ככל שהוא רוצה לראות את כולה בצורה מאוזנת, כך זה יעזור לו, ישנה אותו וישפר אותו.
האדם מחדש את הקשר האינטגרלי הנכון עם כל המציאות, עם כל הטבע, עם כל מערכות הדומם, הצומח והחי, שמהן הוא התפתח. הוא מתחיל להיות חלק מהמערכת האינטגרלית רק מעצם המחשבה על כך, כי הכול קיים במחשבה. האדם נמצא בקשר נכון יותר עם כל המערכת הכללית, וזה מספק לו בריאות. כל המערכת הזאת שייכת לו, הוא ניזון ממנה, מהדומם, מהצומח ומהחי. ידוע שללא קיומו של השדה המגנטי של כדור הארץ, לא יהיו חיים. אם ישתנה משהו בדומם, למשל בכוח המשיכה, אז כל המערכות שלנו יקרסו. השינויים בצומח משפיעים עלינו עוד יותר, כל יסוד המזון שלנו הוא הצומח. והגוף שלנו שייך לעולם החי. ככל שהאדם חושב על כך יותר, כך הוא מחדש את הקשר שלו עם הדברים האלה וכך הם משפיעים עליו יותר, הם מבריאים אותו.